Diplomasi: Benteng Pertahanan Rapuh Laut Cina Selatan

 



Setiap tuntutan Malaysia ke atas kawasan perairan dan zon maritim adalah berasaskan undang-undang antarabangsa, khususnya seperti yang telah digariskan di bawah Konvensyen Undang-undang Laut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNCLOS) 1982. Peta Baru Malaysia 1979 telah menjadi asas panduan pada peringkat antarabangsa untuk pelbagai ketetapan termasuk perairan dalaman, wilayah laut, pelantar benua, Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) dan ruang antarabangsa merentas zon maritim.

Dengan mengambil kira kepentingan ekonomi di dalam EEZ dan pelantar benua Malaysia di Laut Cina Selatan, menjadi tanggungjawab Angkatan Tentera Malaysia khususnya tentera laut untuk mengetengahkan strategi pertahanan yang berkesan. Matlamatnya adalah untuk mengekalkan kewujudan pertahanan Malaysia di sempadan perairan dan lebih penting – mempertahankan negara dari ancaman dan keganasan luar. Ini selari dengan aspirasi keluhuran sesebuah negara untuk mempertahankan kedaulatan tanah air, tanah dan juga air.

Secara umumnya, strategi pengurusan maritim Malaysia terbahagi kepada dua. Pertama, ia melibatkan keselamatan kawasan kaut dan pemeliharaan kedaulatan negara melalui penguatkuasaan undang-undang. Ia juga bertujuan untuk memastikan agar entiti luar tidak memandang ringan atau mengancam kesejahteraan Malaysia sebagai sebuah negara berdaulat. Kedua, Malaysia adalah negara yang sangat masyhur dengan tawaran kerjasama dan hubungan diplomasi sebagai jambatan pertama kea rah kestabilan hubungan luar sama ada dengan negara serantau dalam kejiranan atau negara-negara kuasa besar dunia.

Sejak keputusan Mahkamah Antarabangsa – PCA dikeluarkan pada tahun 2016 (Malaysia v. Singapura), Malaysia mula memberi tumpuan kepada dua jenis pendekatan dalam sebarang konflik maritim. Pertama, dalam bidang diplomatik dan dasar luar, Malaysia telah mengenal pasti Laut Cina Selatan sebagai ‘zon merah’ yang perlu untuk dikendalikan dengan penuh teliti.

Kementerian Luar melalui “Rangka Kerja Dasar Luar 2019 Malaysia Baharu” menekankan bahawa pengurusan Laut Cina Selatan bergantung erat dengan negara anggota Persatuan Negara-negara Asia Tenggara (ASEAN) dan kuasa-kuasa besar yang lain. Dokumen itu juga menyokong bahawa Malaysia akan sentiasa menyuarakan pendirian mengenai hal-ehwal antarabangsa yang muncul termasuk keselamatan di Laut Cina Selatan.

Walaupun terdapat banyak perubahan dalam kerajaan sejak Februari 2020, dasar negara tidak banyak berubah; ia tetap fokus untuk mengelak kejadian yang tidak diingini termasuk kemunculan konflik pra-perperangan di dalam sempadan negara. Ketika Malaysia memandang serius tentang kehadiran kapal perang dan peningkatan ketegangan antara negara di zon maritim dan udara, Malaysia tetap mengakui bahawa undang-undang antarabangsa akan terus menjamin kebebasan pelayaran di laut bagi mana-mana individu bahkan negara sekalipun, asalkan ia tidak bertujuan mengancam keselamatan masyarakat dan negara, jauh sekali dari urusan ketenteraan.

Selain itu, wacana Laut Cina Selatan Malaysia adalah berdasarkan semangat kerjasama antara ASEAN dan China. Ia menekankan kepentingan proses yang diterajui ASEAN seperti Forum Serantau ASEAN (ARF) dan Dialog ASEAN-China sebagai forum utama untuk menangani politik dan keselamatan bersama isu.

Kepentingan ekonomi, keselamatan, keselamatan dan isu pemeliharaan alam sekitar yang dipertingkatkan dalam kawasan maritim Asia Tenggara juga memerlukan pengukuhan mekanisme seperti Forum Maritim ASEAN, Forum Serantau ASEAN, serta Mesyuarat Menteri-Menteri Pengangkutan ASEAN. Malaysia menyokong penubuhan rangka kerja berasaskan peraturan dengan set norma untuk mengawal tingkahlaku dan tindakan pelbagai pihak demi menggalakkan kerjasama maritim di Laut Cina Selatan.

Malaysia telah berterusan menggesa pelaksanaan penuh Deklarasi 2002 mengenai Penghisytiharan Etika (DoC) dan Kod Etika (CoC) di Laut Cina Selatan sebagai langkah ke hadapan untuk menguruskan isu-isu berbangkit di kawasan perairan negara. Kerajaan juga menyokong penggunaan Kod untuk Konfrontasi Tidak Terancang di Laut (CUES) serta Deklarasi untuk Sedekad Perlindungan Alam Sekitar Pantai dan Marin di Laut Cina Selatan (2017–2027) (Wawasan Perkongsian Strategik ASEAN China 2030).

Namun,

Dalam kepelbagaian tatanama dan tatakaedah yang dianggap strategik oleh perangka dasar, hampir kesemua usaha ini tidak lebih dari sekadar perhiasan jendela. Ini bukan dakwaan provokatif semata-mata. Negara ini sudah menjadi saksi berterusan kepada siri-siri pencerobohan jentera air dan udara ketenteraan China.

China masih menuntut hampir semua kawasan perairan di Laut China Selatan membabitkan perdagangan bernilai bertrilion dolar setiap tahun dengan persaingan tuntutan daripada Brunei, Malaysia, Filipina, Taiwan dan Vietnam.

Ia adalah satu peningkatan konflik. Apabila ketegangan hubungan antara China dengan kuasa besar lain termasuk Amerika Syarikat di zon perairan negara berlaku, ia menjejaskan keamanan negara dan masyarakat tempatan. Sewajarnya kerjasama diplomasi distrukturkan semula dengan pihak yang bersesuaian atau langkah yang lebih agresif.

Harapan besar rakyat kepada Kerajaan Malaysia dapat mengatur pelan tindakan yang lebih berkesan supaya kita dapat menuntut maruah dan kehormatan dari kuasa besar China. Harga keamanan dan kemakmuran ekonomi masa kini tidak semurah berbasa-basi dalam diplomasi. Atau patriotisme kita cuma gah sebagai sebuah piagam?

Comments

Popular posts from this blog

PEREKA CIP TERKEMUKA SYNOPSYS DISIASAT ATAS DAKWAAN PERJANJIAN TIDAK SAH DENGAN HUAWEI

AGENDA PERISIKAN CHINA GUGAT KEHARMONIAN ANTARABANGSA